Golfaajan harjoittelu

Golf on urheilulaji, jonka pelaaminen vaatii harrastajaltaan hyvää lihaskuntoa, kestävyyttä, lihastasapainoa sekä liikkuvuutta. Vaikka golfin pelaaminen on aikaa vievää ja kuluttaa paljon energiaa, ei lajissa vaadittavat fyysiset ominaisuudet kehity pelkällä pelaamisella. Lisäharjoittelun merkitys on suuri myös golf-kauden lyhyyden vuoksi, sillä kentille päästään pelaamaan vain muutamana kuukautena vuodessa. Tehokkaalla ja säännöllisellä talviharjoittelulla kunnon saa kuitenkin pysymään hyvänä seuraavaan pelikauteen saakka.

Golf vaatii pelaajaltaan kestävyyskuntoa sen useita tunteja kestävien pelikierrosten vuoksi. Yksi erinomainen tapa parantaa omaa kestävyyttä on pyöräily. Jo tunnin pyöräily päivittäin auttaa parantamaan kestävyyttä sekä laskemaan verenpainetta ja parantamaan sydämen ja verenkierron toimintaa. Pyöräily sopii pehmeytensä vuoksi ihan kaikenlaisille liikkujille, sillä sen rasitus esimerkiksi nivelille ei ole suurta. Tärkeimpiä golfaavan pyöräilijän varusteita ovat päätä suojaavat pyöräilykypärät sekä säänmukainen vaatetus.

Peruskuntoa, lihasvoimaa ja liikkuvuutta

Golfin pelaamisessa on oleellista, että rintaranka ja lonkkanivel liikkuvat sulavasti. Golflyönti on kiertoliike, jonka tulisi lähteä rintarangasta. Jos rintarangassa ei ole liikkuvuutta, tulee kierto lannerangasta ja liike on väärä. Erilaiset kepin avulla tehtävät harjoitukset auttavat lisäämään lonkkanivelen liikkuvuutta sekä polvien kestävyyttä ja tukevat kehoa omaksumaan oikeaoppisessa lyönnissä tarvittavat liikeradat. Lisäksi golfaajien kannattaa kiinnittää harjoittelussaan huomiota muun muassa seuraaviin asioihin:

  • Vahvat pakaralihakset tukevat lantion oikeaa liikettä
  • Vatsalihakset tukevat ylävartaloa lyönnin aikana
  • Nopeus- ja lihaskuntoharjoittelulla lyöntien pituus voi lisääntyä merkittävästi
  • Hyvä tasapaino on avainasemassa

Peruskuntoa on helppo pitää yllä pyöräilyn lisäksi myös kävelemällä. Käveleminen on oleellinen osa golf-nautintoa, sillä yhden pelikierroksen aikana golfaajat kävelevät keskimäärin 8,2 kilometrin pituisen matkan. Harjoitteluiden väliin jättäminen voikin golfia pelatessa kostautua, sillä keskittymiskyky heikkenee, kun energiataso on alhainen ja hapenkuljetuselimistö heikossa kunnossa. Kun peruskunto on hyvä, pystyy pelaaja tekemään tasaisia ja onnistuneita suorituksia pelissä käyttämättä siihen liikaa energiaa.

HIIT golfaajan tukena

Vaikka golf lasketaan useimmiten kestävyyslajiksi, on se myös nopeus- ja voimalaji. Lyönnit ovat lyhytkestoisia ja räjähtäviä korkean intensiteetin liikkeitä, joita toistetaan pelin aikana monta kertaa. Tästä syystä golfaajille suositellaan kattavan peruskuntoharjoittelun lisäksi myös niin kutsuttua HIIT-harjoittelua eli korkean intensiteetin intervalliharjoittelua. Käytännössä harjoittelussa suoritetaan nopeita täysillä tehtäviä treenipyrähdyksiä, joita seuraa lyhyt lepovaihe. HIIT parantaa kehon koostumusta, anaerobista suorituskykyä ja maksimaalista hapenottokykyä.